Nieuwsbrief 30 oktober 2021

WE ZIJN WEER ‘LIVE’!
Na ruim een jaar zijn we weer terug in Malindi, Kenia. Onze vingers jeuken
om weer inhoudelijk aan de slag te gaan met het reken- en leesonderwijs
in Malindi. We hebben een mooie programma gemaakt voor de workshops op vrijdag en zaterdag. Voor de onderbouw hebben we allerlei coöperatieve reken- en leesopdrachten voorbereid. Met de bovenbouw gaan we in op leesstrategieën om het begrijpend lezen naar een hoger level te tillen en hoe om te gaan met dyslectische leerlingen. Kortom, werk aan de winkel! We hebben er zin in!

Waar het ooit begon….
Na aankomst in Malindi meteen aan ‘het werk’ gegaan, onze eerste werksessie. We hadden
afgesproken met een oude kennis, Nicodemus Tsimba, die we op onze eerste reis voor
Teachers4Teachers hadden leren kennen. Mr Tsimba had de dagen afgeteld, had ons zelfs op de luchthaven in Mombasa willen ophalen. Nicodemus is overgeplaatst naar Malindi waar hij nu headteacher is van St Andrews in Malindi. Een school van 2400 leerlingen. St Andrews heeft 46 klassen, en maar 39 teachers, dus een behoorlijke uitdaging! Na elkaar bij te hebben gepraat, meteen een afspraak gemaakt om kennis te komen maken met zijn school, kijken wat we samen met Tsimba kunnen betekenen voor St Andrews. Ook hier, verrassend passend!

Op ‘sollicitatiegesprek’ op St Andrews
Al vroeg op pad naar St Andrews, de school van Tsimba. We keken onze ogen uit, wat een
complex! 23 Klaslokalen, een groot speelveld, watertappunten… na een warm welkom
werden we voorgesteld aan het team: 39 teachers en ook net als in Nederland voornamelijk
vrouwen. Een leergierig team dat met aandacht de informatie tot zich nam en natuurlijk ook
wilde weten hoe het onderwijssysteem in Nederland is geregeld. Na een eerste introductie
koos Tsimba een groep van 19 teachers uit, om hen wat meer te informeren over ons
programma van Education for Everyone. We betrokken hen actief bij de bijeenkomst, ik ga
benadrukten het belang van open vragen en lieten zien hoe je op een positieve manier
feedback kunt geven. Vervolgens werden we door madam Lina rondgeleid. Volle klassen,
weinig materialen en vooral de kleintjes moesten het doen met een zitplaats op de grond.
Een echte overheidsschool, maar wel goed georganiseerd. Er ligt hier een leuke uitdaging!
We popelen om met het team verder aan de slag te kunnen, volgens de visie van Education
for Everyone. 3 November gaan we met hen aan de slag, vooral met het coachen van
collegiale consultatie.

Ontmoeten van oude bekenden Recoye School
We werden hartelijk welkom geheten bij Recoye School. Hartverwarmend, met de meeste
teachers een hernieuwde kennismaking. Vol trots werden we rondgeleid. Wt fijn om al die
enthousiaste snoetjes van de kinderen weer te zien. De teachers van de lagere klassen
hebben we aansluitend veel praktische tips kunnen geven hoe ze hun lees- en
rekenonderwijs kunnen optimaliseren. Mooi dat we daarbij materialen van Met Sprongen
Vooruit konden inzetten. En geweldig om te zien hoe enthousiast de leerkrachten er mee
oefenden. Ook woorden maken met de klikklakboekjes van Heutink leverde hilarische
taferelen op. Er ontstonden mooie discussies over coöperatief leren en modeling (I do-we
do-you do). Wij kijken terug op een succesvolle workshop, vol praktische tips.

Verdieping in de bovenbouw….
30 Oktober met de teachers van de bovenbouw van Recoye School aan het werk. Met een
actieve werkvorm hebben we het belang van coöperatief leren herhaald, door elkaar om
beurten vragen te laten stellen. Er werden goede vragen gesteld, we konden meteen de
diepte in. Een goed begin van de workshop! Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met
begrijpend lezen en hebben we verschillende strategieën besproken. Vooral het modelen
hebben we uitgebreid voorgedaan. Uit de testresultaat bleek dat lezen onder de maat
scoorde. Vandaar dat we gevraagd waren om de teachers mee te nemen in een dyslexie
protocol. Moesten we wel eerst uitleggen wat dyslexie is, attendeerde een teacher ons! We
hebben afgesloten met mathematics, waar we het rekenmuurtje hebben aangeboden en
hen duidelijk hebben gemaakt dat als er een bouwsteen mist, ze eigenlijk niet verder kunnen met de stof en vooral veel moeten automatiseren om het muurtje te herstellen. De teachers waren erg betrokken en wat een mooie verdiepende vragen stelden ze ons, ze zien écht de meerwaarde ervan in en willen graag al het geleerde in de praktijk brengen.

Education For Everyone werkt vraag gestuurd vanuit de school en leerkracht.
Voor € 7,50 per maand sponsort u dit project voor goed onderwijs.
NL92ABNA0831287934 onder vermelding van uw naam en emailadres