Voorbereiding
NAJAARSREIS 2024
24 Oktober vertrekt Education for Everyone weer naar Malindi, Kenia. Deze keer zal Yvon Geelhoed het coachingstraject voortzetten zonder Heidi Smits, die dit najaar helaas niet in de gelegenheid is om af te reizen naar Kenia. Gelukkig is het Danielle Timmer gelukt om tijd vrij te roosteren om Yvon te vergezellen. Danielle is al eens eerder meegeweest en heeft samen met haar maatje Maaike Kamps het spelend leren opgezet op Recoye school.
Eind oktober ronden de basisscholen hun landelijke testen af en sluiten zij het schooljaar af. Vandaar dat we deze reis de focus niet op het primair onderwijs leggen en het accent met name zal liggen op coaching van studenten van de opleidingsschool, waar we in februari van start zijn gegaan met een eerste workshop.
In Februari heeft Education for Everyone niet alleen een workshop voor de docenten verzorgd, maar ook een workshop voor zo’n 130 studenten, met als hoofdthema actief leren en verschillende actieve werkvormen, zodat ze die in hun lessen in de praktijk kunnen brengen, gebaseerd op de piramide van effectief leren. Ook hebben we toen met hen naar effectieve instructie gekeken. Hoe geef je dat vorm? Samen kwamen we zo tot het inzicht dat leren van én met elkaar effectiever werkt en meteen resultaat oplevert!
Bij opleidingsscholen loopt het collegejaar van september tot juli, vandaar dat we juist nu daar van nut kunnen zijn en door kunnen pakken op onze eerste workshop. Vanuit onze visie willen wij graag leerkrachten in hun kracht zetten, want goede leerkrachten kunnen het verschil maken.
Natuurlijk brengen Yvon en Danielle ook een bezoek aan Recoye School en Glorious Malindi Junior School.
Zaterdag 26 oktober verzorgen zij een workshop op Recoye school, waar ze terugkijken op het thematisch leren en verder vooral aan de slag gaan met de toetsresulaten. Hoe gaan ze hier op doorpakken? Wat gaan ze inzetten aan RT? Hoe gaan ze het nieuw schooljaar in januari opstarten?
Het voordeel van eind oktober is dat we eindelijk een keer de graduatipon van de oudste kleuters (PP2) naar Grade 1 kunnen meemaken. Elk jaar een hele belevenis, waar de kinderen al weken naar toewerken.
Ook op Glorious zijn Danielle en Yvon uitgenodigd om de afsluiting van het schooljaar bij te wonen. Indien het in het tijdspad past, willen ze daar doorpakken op positief gedrag en, op verzoek van de headteacher, op teambuilding. Ook daar gaan we een mooi programma voor maken.
RESULTATEN
Zoals andere jaren hebben we ook nu weer alle toetsen geanalyseerd. We zijn met de leerkrachten van de onderbouw ingestoken op foutenanalyses. Leerkrachten houden bij wie welke fouten gemaakt heeft, om hun aanbod daarop af te stemmen. Helaas zien we dit nog niet voldoende terug in de resultaten. Hier ligt deze reis nog een aandachtspunt. De bovenbouwleerkrachten willen we meenemen in dit proces.
NAJAARSREIS 2024
24 Oktober zijn Yvon en Daniëlle vertrokken naar Malindi. Kenia. De vlucht was enorm vertraagd, waardoor ze zelfs moetsen overnachten in Nairobi. Doordat ze zo meer dan 12 uur vertraging hadden opgelopen tijdens de reis, konden ze jammer genoeg de graduatipon van de oudste kleuters (PP2) naar Grade 1 helaas niet meemaken.
Gelukkig kon het programma op Glorious Junior School de dag daarna wel volledig doorgaan. Hier waren Danielle en Yvon uitgenodigd voor een mooi programma met het hele tean in het kader van teambuilding. ’s Middags verzorgde Education for Everyone een deel van het programma, waarvoor ze een aantal uitdagende activiteiten hadden bedacht die een beroep deden op samenwerken
AAN DE SLAG MET HET RECOYE TEAM
Zaterdag stond er een workshop met het Recoye Team op het programma. Een prachtige productieve dag, met het gemotiveerde team van Recoye. De focus lag op het analyseren van de resultaten. Dit heeft veel inzichten gebracht bij de leerkrachten om in het nieuwe schooljaar mee aan de slag te kunnen gaan. In de middag hebben we het jaar mooi afgesloten met verschillende teambuildings activiteiten. Fantastisch om te zien welke groei de leerkrachten hebben doorgemaakt t.a.v. didactiek, pedagogische vaardigheden en het coöperatief leren. Dank Renata Libera voor het ontvangst.
Tijdens de afsluitende activiteiten werd het team gevraagd om terug te kijken op het afgelopen schooljaar. Waar waren ze trots op, wat hadden ze bereikt. Hun bevindingen schreven ze op briefjes, die ze daarna deelden met elkaar
Zo fijn en zo bijzonder om met dit team te werken! We hebben ze zien groeien! Ze leren van én met elkaar! Tot slot hebben we het team gevraagd waar ze in februari mee aan de slag willen gaan. Hier denken ze nog even over na, zodat we wederom een mooi programma voor hen samen kunnen stellen.
De komende dagen gaat Education fo Everyone aan de slag met eerstejaars studenten van een opleidingsschool. We gaan met hen de basis van goed reken- en taalonderwijs onder de loep nemen. Wat is de kracht van automatiseren? Hoe krijg je je je leerlingen actief betrokken bij het onderwijs? In het voorjaar hebben we hier een start meegemaakt, nu gaan we gedurende drie dagen doorpakken. Een mooie uitdaging!