Februari reis 2024

Samen met het Recoye team hebben we op een coöperatieve manier terug gekeken op de start van het schooljaar. Mooi om de betrokkenheid van eenieder te zien, mooi hoe tips met elkaar werden gedeeld. Een mooi bruggetje naar wie zij als teacher willen zijn: wat zijn hun belangrijkste kwaliteiten, hoe zetten zij deze in hun klas in? Wat vonden ze het leuk om post-its met kwaliteiten op elkaars rug te plakken.

Na een korte pauze stond het EDI (effectieve directe instructie) op het programma. Aan de hand van een leuk filmpje, introduceerden we het belang van het stellen van goede lesdoelen.‘s Middags stond thematisch werken op het programma. Een nieuwe uitdaging, zowel voor ons als voor de teachers. We hadden Zuid -Afrika als thema genomen. Ter introductie een voorleesboek over Nelson Mandela geïntroduceerd, waarna we het doel van thematisch werken hebben benadrukt: cognitieve vakgebieden aanbieden in een betekenisvolle context. Aansluitend gingen de teachers in groepen met 3 opdrachten aan de slag. Een stripverhaal maken over het leven van Nelson Mandela, naar aanleiding van een tekst; maskers maken en vlaggen aan landen koppelen met een memoryspel. En ook mooi dat ze zelf aanvullende spel- en knutselideeën bedachten. Komende week gaat het team een thema, een gezamenlijk schoolproject uitwerken, dat ze op de final celebration, samen met hun klas aan iedereen presenteren. Benieuwd… een fijne inspirerende eerste workshopdag!

Aan de slag op Recoye

We hebben ons aan het begin van de week gefocust op grade 1 en 2. De leerlingen scoorden op de eerste toetsen een stuk lager dan verwacht. We hebben in beide klassen gecheckt of de sommen onder de 10 geautomatiseerd waren. Een eye-opener voor de leerkrachten hoeveel kinderen dit niet individueel kunnen en meeliften op de groep. Werk aan de winkel! Samen hebben we de lessen voorbereid voor de volgende dag. We hebben daarbij niet alleen gekeken naar het lesdoel, maar ook naar de vaardigheden die de leerkracht de kinderen wil aanleren en hoe ze die gaan checken.  

Aan het einde van de middag nog even met de teachers samen gezeten, hoe ze het schoolproject komende week gaan invullen. Als thema hebben ze Kenia gekozen. Daar kunnen we wel wat mee!  De tijd vloog om, een zinvolle dag!

TEACHERS COLLEGE

Op de Teachers College konden we dit jaar niet terecht. Gelukkig is het ons gelukt om in contact te komen met een andere leerkrachtenopleiding.  Daar werden we vriendelijk ontvangen door Madam Janet. Ze had alle tijd voor ons en eigenlijk binnen no time hadden we een ‘partnerschap’ gesloten. Vanuit onze visie willen wij graag leerkrachten in hun kracht zetten, want goede leerkrachten kunnen het verschil maken. Ook madam Janet onderschrijft deze visie en ziet er het belang van in om ieder kind centraal te stellen moet. Vervolgens stelde zij ons voor aan een deel van het team. Training College is in oktober 2021 opgericht en telt 130 eerstejaars en 6 leraren, maar het team breidt zich verder uit. Daarna leidde Mr Musa ons rond. 3 klassen, allemaal enthousiaste studenten. Leerkrachten van de future! 

Komende week plannen we een dag om een workshop te verzorgen voor zowel de leraren als de studenten. Een nieuwe uitdaging! Zo mooi om te mogen starten bij de basis, de opleidingsschool!

Terug op Glorious Junior School

Ook op op Glorious Primary School hadden we een mooi weekend programma voorbereid. Ook dáár een létterlijk warm weerzien, iedereen kwam van alle kanten zo’n beetje aangesloft. Eerst hebben we teruggekeken op de start van het schooljaar om vervolgens door te pakken op een stukje visie: wat voor een leerkracht ben je en wil je zijn?

Ook wilden we de verdieping zoeken in positief gedrag. We hadden een werkvorm bedacht om te kijken wat ze onthouden hadden en waar ze wel of niet mee aan de slag waren gegaan. Weinig dus…. De achtergelaten materialen zaten nog ongebruikt in de tas die we hadden achtergelaten.  De headteacher, die na de vakantie is vertrokken, had er niets meegedaan en de materialen niet uitgedeeld aan de teachers. Dus maar samen alles opgefrist en opnieuw situaties uitgespeel vanuit de Kanjergedachte. Ook de social ladder en hoe die te gebruiken hebben we maar weer opgepakt. Ze vonden het fijn als we die komende week zelf in alle klassen komen introduceren. 

Natuurlijk was er ruimte voor een stroopwafelmoment, dat houden we erin! Ook hier hebben we afgesloten met spelletjes die het automatiseren bevorderen: eerst uitgelegd en daarna in een circuitvorm laten spelen. Een effectieve  middag, vol actieve werkvormen om de teachers, ook op een warme zaterdag,  nog te motiveren! 

Aanbod en Afstemming:

Zaterdag hadden we alleen een ochtendworkshop met de leerkrachten van PP1, PP2, Grade 1 en 2 gedaan. Samen hebben we gekeken naar het aanbod in de betreffende leerjaren. Ze doken er écht diep in diep in, ze vonden het een leuke opdracht, maar ook een zinnige opdracht. Ze hadden zelf bedacht hoe ze het gingen aanpakken, wij konden best relaxed achterover leunen. Actief leren op teachersniveau werkt! We hebben ze nog nooit zó betrokken gezien. Na een stroopwafelpauze hebben we naar de toetsen en toetsresultaten gekeken. Het gaat niet om hoéveel fouten ze hebben, maar wát ze fout hebben! Ligt dat aan het aanbod, aan de examenvraag? Welke interventies gaat de leerkracht daar op inzetten. En welke materialen kunnen ze daar bij inzetten? Interessante vragen, waar ze samen naar gekeken hebben. Niet alleen de schuld bij elkaar leggen, maar ook écht kijken wat ze mogelijk moeten aanpassen in hun aanbod. Wat ze vooral geleerd hebben, is dat ze elkaar nodig hebben in de analyses. We hebben aansluitend verschillende materialen en spellen bekeken die aansluiten bij hun aanbod. Leuk om de spellen even samen te spelen, want onbekend maakt onbemind! Tot slot hebben we ze meegenomen in het stappenplan in een dictee effectief af te nemen: 5 woorden per dag, waarbij het vooral belangrijk is om in elk woord de spellingscategorie , ‘the difficulty in the word’. Een interessante ochtend, samen op zoek naar diepgang en afstemming.

EEN DAGJE ‘KANJEREN’ OP GLORIOUS JUNIOR

We hebben alle klassen bezocht en de kanjerafspraken- en petten geïntroduceerd. Grote hilariteit bij de kinderen toen we pesters (zwarte pet) en zielenpieten (gele pet) speelde en meelopers gedrag (rode pet) lieten zien. Want overdrijven en toneelspelen kunnen we als de beste, laat dat maar ons over! Natuurlijk lieten we ook zien hoe je pestgedrag als een kanjer (witte pet) oplost.  Ze vonden het maar wat leuk dat ze ook zelf situaties mochten naspelen. Ook hebben we met elkaar besproken wat voor een klas ze willen zijn.Om hen te laten zien hoe ze hun eigen missie waar kunnen maken, hebben we de social ladder laten zien. 2 Dagen eerder zagen we de oudere kinderen toen ze toezicht moesten houden op de lagere klassen, nog dreigen met een stok, zoals ook hun leerkrachten doen. Goed gedrag doet volgen, maar helaas slecht gedrag ook! We hebben de kinderen laten zien dat het ook anders kan. De ‘bossy’ leerling van groep 8 liet nu heel ander gedrag zien: vriendelijk, behulpzaam. Mooi dat de kinderen verwoordden dat ze bang waren van de bossy-one, dat ze liever vrienden willen zijn. Dat dwingt meer respect af. Om hen te helpen met positief gedrag hebben we in alle klassen de social ladder uitgelegd.  Laten ze even wat minder gedrag zien dan gaat hun naamknijper omlaag. Bij goed gedrag weer omhoog. Nu maar hopen dat de leerkrachten dit gaan toepassen en in praktijk gaan brengen.  Omdat we in elke groep wat tijd over hadden hebben we ook nog rekenspelletjes met de kinderen gespeeld. De leerkrachten deze mee. We hebben hen nogmaals op het hart gedrukt hoe belangrijk het is om te automatiseren. 

OPLEIDEN AAN DE BASIS

‘t Is ons eindelijk gelukt: 2 workshops op een opleidingsschool! Zowel voor opleiders als voor studenten!  We hadden een mooi programma voorbereid. In de ochtend namen we de leerkrachten mee in active learning en verschillende werkvormen, zodat ze die in hun lessen in de praktijk kunnen brengen, gebaseerd op de piramide van effectief leren.  Ook hebben we met hen naar effectieve instructie gekeken. Hoe geef je dat vorm? We hebben enkele voorbeelden aangedragen, samen met hen geoefend. Zo mooi om Nederlandse woorden aan te bieden met voor- en nazeggen én door ze zelf met de woorden te laten oefenen. Varken, schaap, lieveheersbeestje… heerlijk om te zien hoe ze over de woorden struikelen. Maar zo kwamen ze wel tot het inzicht dat elkaar woorden leren effectiever werkt, dat je dan meer woorden onthoudt! Leren van én met elkaar!



We zijn daarna aan de slag gegaan met actieve reken- en taalvoorbeelden, waarbij we de nadruk op automatiseren hebben gelegd. Heel Afrika telt op de vingers, wij hebben laten zien dat het ook anders kan, met o.a. materialen van Met Sprongen Vooruit. Veel en veel tijd tekort om alles te laten zien. 

“s Middags zaten er 130 studenten op ons te wachten, vol spanning. Pfff, een hele uitdaging, maar zo leuk! Werkvormen, die aansloten bij hun curriculum, reken – en taalactiviteiten… ook hier een vol programma. Eerst waren ze nog wat afwachtend, maar gaandeweg kwamen ze naar voren te komen, om deel te nemen aan oefeningen. Allemaal smilende gezichten en duimen omhoog aan het einde van de middag. En daar doen we het voor: tenslotte zijn zij de leerkrachten van de toekomst!

PRESENTATIES SCHOOLPROJECT KENIA

Helemaal in stijl in Keniaanse jurken die we van het team cadeau hadden gekregen openden we als ‘de zussen van Kenyatta’, de presentaties. Elke groep presenteerde trots wat ze hadden gemaakt. Tussendoor was er tijd voor traditionele dans en zang. Ook een drumsessie mocht niet ontbreken. Wat een ritmegevoel hebben die Kenianen toch! Om jaloers op te zijn. We eindigden in stijl met het volkslied en het strijken van de vlag.

De leerkrachten van de onderbouwen hebben hun workshop over afstemming en aanbod gepresenteerd aan de bovenbouw: welke nieuwe inzichten hebben zij gekregen, hoe gaan ze die toepassen? Daarna hebben ze met elkaar teruggekeken op de projectweek: waar waren ze trots op, waar liep je tegenaan, wat ga je de volgende keer anders doen? Aansluitend gaven wij hén feedback: we waren trots op de samenwerking, mooie uitwerkingen van inhodelijke lessen, bij alle lessen een terugblik en koppeling naar het thema Kenia. Er liggen nog uitdagingen in het creëren van meer vrijheid in creativiteit en een goede voorbereidng van de creatieve lessen in circuitvorm. Daarna was het ‘time to party!’ Wij hadden weer een lied voorbereid en er was taart. Een mooie afsluiting van 2 weken op Recoye